Linderudseterhøgdene rundt | Magne Lindholms hjemmeside

Magne Lindholms hjemmeside

Linderudseterhøgdene rundt

Er du lei av å vandre på grusveier hver gang du er på tur? Har du barn som klager? Da er det på tide å komme seg vekk fra grusveiene. Og da er Linderudseterhøgdene svaret. Dette varierte høydedraget ligger rett bak hoppbakkene på Linderudkollen. Det har et tett nett av spennende og idylliske stier, bortgjemte myrer og fine høydedrag med utsikt.
Når du har blitt kjent på Linderudseterhøgdene vil du vende tilbake igjen og igjen. De er det nærmeste man kommer villmark i nærskogen.
Og Linderudseterhøgdene ligger så nær bebyggelsen at du kan nå dem på en vanlig ettermiddag!

Linderudseterhøgdene ligger rett ved Linderudkollen, der det både er parkering og servering.
Det går buss til Solemskogen, som er rett ved.
Linderudseter ligger bare noen kilometer fra bebyggelsen, så det passer godt å legge en tur dit på en vanlig søndag. Eller legge det inn i treningsrunden.

Til samleside for turforslag

Det går vei rundt hele Linderudseterhøgdene. Denne veien heter Solemskogrunden blant de skiglade. Fordelen for deg som turgåer er at veien gjør det umulig å gå seg vill på Linderudseterhøgdene. Hvis du ikke aner hvor du er, er det bare å gå nedover nærmeste sti, så ender du på veien.
Men det er like greit å fortsette på stien, for du kommer alltid fram til noe spennende.
Mange av bildene på denne sida ligger også i bildekarusellen Linderudkollen og Solemskogen, men her er de bedre forklart.

Her er en ramme med kart over Linderudseterhøgdene, hentet fra Ut.no.
Dette kartet er ikke så veldig nøyaktig når det gjelder stier. Stiene endrer seg når du forstørrer kartet. Men i den oppløsningen som dukker opp når du går inn på sida, vil du se de viktigste stiene. Her er det faktisk bare stien over Storhaug som mangler.

Kartet viser den enkleste måten å komme dit på: Du følger den blåmerka stien som går fra Hadelandsveien, forbi Ole Høilands hule, og ender ved Kapteinsputten ved Linderudkollen. Den er merket med rødt. På Linderudkollen kjøper du noe godt, og går blåmerka sti hjem igjen.
Gjør dette første gang. Men det er bare begynnelsen!

1:25 000 kartet fra Lillomarka orienteringslag er fint å bruke her oppe. Ekte orienteringskart er selvfølgelig best. Ta vare på de du fikk den gangen du prøvde deg på Lillodilten.
Dnts app UT er bra på terreng og blåmerka stier, men dårlig på småstier. Skiforeningens iMarka er utmerket på småstier, men viser bare skiløyper og sykkelruter. Tillat stedstjenester når appen er i bruk, så vil begge fortelle hvor du er.

Stacks Image 88
Her er et gps-spor av ruta, med de viktigste punktene tegnet inn. Turen er på ca to kilometer.

Stacks Image 34
Min favorittrute begynner på Linderudsetra, som ligger rett bak stillaset til hoppbakkene på Linderudkollen. Dit fører det mange veier: vei til toppen (kjedelig, men grei), sti/skitrasé fra Solemskogen (bred og fin), trappa opp langs unnarennet på Linderudkollen (for de treningsgale som liker tekniske innretninger) og en terrengløype opp til venstre for hoppbakkene (kombinerer motbakketrening med litt naturopplevelse).
En bit av vollen på Linderudsetra er hogd og restaurert, det er to bord der og fin utsikt. Takk til Lillomarkas Venner og Håvard Pedersen, som fikk Bymiljøetaten til å gjøre dette til et turmål for mange år siden.
Linderudsetra var den siste setra som var i drift i Aker. Selve setervollen lå i bakkene ned mot Setertjern, og er nå tilgrodd med stor skog. Du kan finne steinrøyser i skogen hvis du leter.

Stacks Image 36
Innenfor bordet ligger det en topp til. På denne indre toppen er det enda finere utsikt, og en skummel tauhuske som barna vil elske å svinge seg i. Dra dit, men prøv ikke huska hvis du er for tung. Der er det også fint å overnatte.
Du ser ut over byen og Grefsenkollen. Rett fram ligger baksiden av Storhaug, hvor turen slutter.

Så begynner eventyret.

Stacks Image 40
Følg stien som går inn i skogen. Den krysser to dype små daler, der det er store, mosefylte dammer når det er vått i skauen.
Etter å ha krysset den andre og dypeste dalen, dreier hovedstien litt mot venstre. Tar du en mindre sti litt mot høyre, vil du komme til en topp med store flyttblokker og fine rasteplasser. Her var det skogbrann en gang før 1990, og flott utsikt. Området er i ferd med å gro igjen med småbjørk og ungskog, men utsikten er der fortsatt noen år. Et sted for kjennere!

Stacks Image 96
Stiene møter hverandre igjen, og nå gjelder det å følge den største stien langs høydedraget innover. Denne stien vil dreie i en lang bue mot høyre. Følg prinsippet om at du alltid skal fortsette på toppen av ryggen i alle stideler, så vil du ende på Storhaug til slutt.

Bymiljøetaten har tynnet skogen i hele lia mellom Setertjern og toppen av Linderudseterhøgdene. Her blir det fin, åpen skog å gå i når bare kvisten råtner bort. Skogen her er ikke så veldig gammel, så den var ganske tett før den ble tynnet. Ved å tynne slik skog får den det åpne preget vi ellers møter i gammelskogen. Det blir en del vindfall, men da blir det bare mer død ved i skogen. Det styrker det biologiske mangfoldet.

Stacks Image 38
På det høyeste punktet er det høy granskog. Der står en bolt i fjellet med restene av en gul firkant rundt. Ved siden av ligger det lange morkne trestammer. Dette er restene av det trigonometriske punktet på Linderudseterhøgdene, som falt ned en gang i 2013/14. Bildet viser det morkne stillaset før det blåste overende i en høststorm.

Linderudseterhøgdene er formet som en stor krum ås med en dal i midten. Denne dalen går vi rundt. Det går store og små sprekkdaler i retningen nord/sør på hele høydedraget. I disse går det mindre stier. Flere av dem kommer opp fra veien. Følger du dem til høyre vil du krysse dalen og korte inn turen. Det kan fort bli kronglete, for skogen i dalbunnen ble hogd for noen tiår siden. Derfor er stiene gjengrodd.

Stacks Image 49
Etter at du har passert det trigonometriske punktet går stien rolig nedover. Da kommer du til en markert tverrdal, der det kommer opp en sti fra venstre. Den går fra Setertjern. Her har du to valg. Går du rett fram, vil du krysse en flott og vill kløft, og gå ned fine fururabber til du kommer til den blåmerka stien som går fra bordet ovenfor Setertjern til Hadelandsveien. Det er en flott turvariant , som vi sparer til en annen dag.

Vi velger den store stien 90 grader til høyre, og går sørover. Dette er den mest dramatiske kursendringen på turen. Da kommer vi inn i et parti nydelig gammelskog, med myke, fine stier. Her er det godt å gå.

Stacks Image 45
Etter en stund passerer vi ei myr på høyre hånd, med fullt av tørre graner. Dette er den øverste myra i dalsøkket, og kilden til bekken ved Isdammen.
Denne myra virker spennende og bortgjemt, med en øy ute i myra. Den er finest å utforske fra den andre siden. for å komme dit må du gå litt lenger langs hovedstien, og ta en avstikker inn en av tverrstiene til høyre.

Stacks Image 47
Vi går opp en slak bakke, og kommer til et flott utsiktspunkt med utsikt mot Alunsjøen. Det ligger på toppen av et stup. Her ligger det flere kjempestore flyttblokker. Et spesielt sted. Pass på ungene og ta en hvil.

Vi går videre, og i et bittelite, steinete skar kommer stien opp fra (eller ned til) Badstubråten fra venstre. Denne stien er fin å gå opp hvis man kommer fra Tonsenhagen. Står du ved skiltet og bordet på Badstubråten går du den stien som ikke er blåmerket, vinkelrett på veien. Den går rett opp i åsen, og er en gammal driftsvei.

Vi går videre på hovedstien, og møter en tverrsti i et dalsøkk, rett nedenfor et stort, knudrete svaberg vi må krysse. Her kan du ta til høyre hvis du vil utforske myra, men vi går til venstre og følger hovedstien til venstre ned dalsøkket. Ikke gå nedover sidestier. Tar du en bratt avstikker opp til høyre midt i dalsøkket vil du se at du kommer til fine leirplasser med utsikt over dalen, oppe på det lille høydedraget. Nok et sted for kjennere. Her har syklistene laget fine, svingete stier i skogen. Følger du dem kommer du ned til hovedstien igjen.

Her begynner det å bli beskrivelser av mange stier. Følg prinsippet om at du krysser dalene, og hele tida følger den store stien som ligger høyest, slik at du går en stor runde på toppen av åsen, rundt dalen i midten.
Hvis du begynner å gå nedover i terrenget, kutter du av turen og ender ganske snart på veien.

Stacks Image 61
Ole Høilands hule
På dette bildet har vi vist hulen bakfra, siden alle andre tar bildene forfra. Huletaket dannes av en stor blokk av konglomerat, en slags sandstein som består av grov grus og småstein. Det er samme slags stein som danner den innerste toppen på Storhaug. Den store flyttblokken ligger på tvers av en spylerenne som er polert av isen under istida. Veggene er glatte og fine, med skuringsstriper.

På denne delen av turen dreier vi jevnt til høyre for å holde høyden. Vi er i ferd med å runde åsen. Går du ned dalene mot venstre vil du bomme på Ole Høilands hule. Sjekk med IMarka hvis du har den på telefonen.

Hvordan finner du hulen? Det er merket en blåsti fra Linderudkollen til veien nedenfor Storhaug. Den går rett forbi hulen.

Hvis du har gått riktig på turen rundt åsen vil du treffe på blåstien litt vest for hulen, etter å ha passert et lite søkk med mange vindfall. Du vil garantert treffe blåstien hvis du har gått vestenfor hulen. Hvis du har tatt til venstre for tidlig risikerer du å gå øst for hulen, og gå ned fra åsen og ned på veien før du har funnet stien og hulen.

Har du gått riktig vil hulen ligge femti meter til venstre/østover, når du treffer blåstien. Det kan også hende at du dumper rett på hulen. Her er mange muligheter, og mange familier og barnehager som går tur.

Ved hulen kan store og små barn lete etter Ole Høilands skatt, som aldri er funnet. Har du med barn bør du hjelpe til litt. Ta med noen sjokoladegullmynter du kan gjemme i sprekkene.
Når sjokoladegullet er spist kan du følge blåstien ned den ene eller andre veien.

Men aller finest er det å gå rett sørover, slik at du går over Storhaug.

Jeg anbefaler sterkt å nyte utsikten på Storhaug. Da går vi vestover på blåstien litt oppover i dalsøkket, og fetter ca 100 meter står du på toppen av stien. Da går du til venstre og følger en av de to store stiene som går rett sørover. Den vestre stien er finest, men den østre er størst. Den er merket med grantreskilt.

Storhaug er en ganske dramatisk klippe. Kanten mot vest er bratt og utsikten er praktfull. Stiene er brede og lettgåtte.

Stacks Image 63
Du kommer snart til den innerste toppen av Storhaug, som har to topper. Den innerste toppen er som et trollslott som stivnet da sola rant. Her kan du nyte utsikten over Alunsjøen og Romsås, mens barna leker at de redder prinsessene fra trollet.
Her viser vi et bilde av utsikten en trolsk dag med drivende tåkedotter.
Du finner et solbilde i billedkarusellen her.
Steinen her er konglomerat, en grov sandstein som likner betong. Det er grunnen til at klippene har så spesiell fasong. Det den samme steinen som danner taket på Ole Høilands hule.
Stacks Image 104
Her er utsikten en solvarm dag om våren.

Gå videre ned stien langs veggen på trollslottet, og du er på Storhaug. Her er det praktfull utsikt, en varm sørhelling og fruktbar, rødaktig sandstein.

Stacks Image 75
På Storhaug vokser roser og vakre blomster. Her er det godt å være, så ta deg god tid.

Stacks Image 92
Blodstorkenebb er en varmekjær art som trives på Storhaug.

Fra Storhaug går vi ned stien til veien, og ruta på Linderudseterhøgdene er slutt.

Men turen er ikke ferdig av den grunn!

Skal du ned mot Tonsenhagen kan du gå en fin sti langs bekken som følger veien ned til Isdammen.
Stacks Image 83
Bildet er fra stien langs bekken ned til Isdammen. Det er for ille å gå hjem på grusvei etter en så fin skogstur.

Denne turen kan selvfølgelig gås den andre veien også. Men det er en ekstra fin følelse å komme ut på Storhaug og møte lyset og utsikten etter å ha gått noen kilometer i tett skog.

Skal du til Isdammen kan du gå rett fram og følge den fine stien gjennom furuskogen. Det er også en god ide å ta stien i eventyrskogen langs bekken, rett ved siden av grusveien. Prøv den!

Stacks Image 85

Linderudseterhøgdene for de avanserte

Linderudseterhøgdene kan legges inn i andre turer. Det er flott å gå over høgdene hvis du har vært ved Setertjern eller lenger inn.
Stien opp fra den blåmerka løypa mellom Setertjern og Hadelandsveien, og stien opp fra Badstubråten, anbefales.

Er du ute på en kort treningstur kan den bli mer eventyrlig hvis du utforsker dalen som skjærer inn i høydedraget. Går du opp veien til Linderudsetra vil du se at det går to små gjengrodde traktorveier inn til høyre. Den nederste av disse er der blåstien til Ole Høilands hule går inn etter å ha krysset veien. Disse var en gang utgangspunktet for en skiløype inn i dalen (!) Den sto i kartet fra 2001, som du ser et utsnitt av ovenfor. I dag er løypa borte, for den store skogen i dalen ble hogd en gang før 1990. Nå er dette området fullt av nesten ugjennomtrengelig ungskog. Men det går fortsatt stier her. Du finner dem hvis du går inn traktorveiene.

Det er to større myrer i dalen, med små bekker mellom. Ofte er det vanskelig å avgjøre om du går på sti eller vasser i et myrsig. Rett som det er kommer du inn på en halvt gjengrodd sti som går oppover i lia og blir tørrere. De ender i det stinettet vi har beskrevet ovenfor.

Turene i den gjengrodde dalen kan varieres i det uendelige, for det er ikke alltid like lett å huske hvor man var forrige gang. Slike turer blir som regel så våte og eventyrlige at de ikke anbefales for barnefamilier og skjøre ekteskap.

Turforslaget er lagt ut i juni 2020.