Om å arbeide med lyd

Magne Lindholms hjemmeside

2005 20 punkter om å arbeide med lyd

Jeg arbeidet i NRK i 12 år, og de siste fem laget jeg radiodokumentarer. Da måtte jeg lære meg å gjøre opptak, og hva lyd var. Denne lærdommen (pluss en del tekniske greier jeg har lest meg til etterpå) har  jeg forsøkt å formidle i boka LYD, som er beregnet på medie- og kommuniksajonslinja på videregående, og andre lydinteresserte. Den er kommet på Gan forlag, Les mer om den her. Men først kan dere lese disse tjue tipsene, som ble trykt i tidsskriftet TILT i 2005.
Last ned PDF


Det er mange myter om lyd. De fleste av dem blir spredt av teknikkfreaker som sitter bak imponerende kontrollbord. La deg ikke bløffe av dem. Mytesprederne har  ett av to motiver: Hvis de selger noe, er de ute etter pengene dine. Hvis de ikke selger noe, gjemmer de seg bak utstyret for å føle seg trygge. Det er lett å arbeide med lyd, hvis du bare passer på å gjøre det enkelt. Den største utfordringen i lydarbeidet er å mestre opptaksituasjonen.

1. Ingen ting kan overgå nærvær og ører
Det aller viktigste med et lydopptak er at du selv er til stede og følger med på hva som skjer. Dessuten har du ører. De er det mest avanserte måleinstrument for lyd som er konstruert. Stol på dem.

2. Reis lett
Glem utstyrsmanien. Bruk lett, enkelt opptaksutstyr som du kjenner ut og inn, og har råd til å miste. Dyrt utstyr skaper tyverifrykt, og det er veldig upraktisk. Mikrofonbruken din vil uansett påvirke lydkvaliteten mye mer enn noen teknisk nyvinning kan gjøre.

3. Hvis du skal bruke penger på noe, skal det være en god mikrofon
Du får aldri bedre opptak enn det mikrofonen gir deg. Mikrofoner er det eneste lydutstyret som fortsatt er kostbart. En god mikrofon er din beste venn, og skal behandles slik også. Hvis du skal arbeide mye med håndholdt mikrofon, er det viktigere at den er isolert mot håndstøy enn at den er superfølsom.

4. Øv med utstyret
Ta utstyret fram i ledige stunder, gjør prøveopptak og hør på dem. Lær det å kjenne så godt at du kan håndtere det i mørke, eller nedi en bag under et bord.
 
5. Gå tett innpå med mikrofonen
Der du plasserer mikrofonen, vil lytteren oppholde seg når hun hører opptaket. Lytteren skal selvfølgelig ha orkesterplass. Halverer du avstanden, firedobler du lydstyrken. Gå så tett innpå som du bare kan, og hold mikrofonen stille.

6. Oppsøk virkelige situasjoner, og ta dem opp 
Det er få ting som kan formidle en stemning så effektivt som et godt lydopptak. Lyden vekker flere assosiasjoner enn bilder, og det er den som styrer billedopplevelsen. Derfor skal du bruke så mye autentisk lyd som mulig.

7. Hør alltid på opptaket underveis 
Gjør det til en vane å bruke hodetelefon når du tar opp. Hvis du lar være, er det som å ta bilder uten å se i søkeren. I dag ser det til og med normalt ut å gå med dingser på hodet. 

8. Vær synsk
All dramatikk består av sekvensen før – overgang – etter. Når du tar opp, forsøker du å se for deg hva som vil skje, og begynner opptaket før det begynner. Ta med så mye bånd eller disker at du har råd til å bomme. 

9. Ta opp bakgrunnslyd
Uansett hvor du tar opptak, må du sikre deg noen minutter sammenhengende bakgrunnslyd fra miljøet. Det trenger du når du skal redigere. Ikke bry deg om at det ser dumt ut å stå stille med mikrofonen uten å si et ord.
 
10. Glem alt du har sett på fjernsyn
Fjernsynet er forbildet for de fleste nybegynnere, men når det gjelder lyd er alt de viser helt feil. I nyhetene sender de mest konfronterende intervjuer. Det krever at du har en god nyhetssak, og det har du sjelden. Reporterne må ha stor mikrofonavstand på grunn av bildene, og vipper mikrofonen fram og tilbake. Derfor sender fjernsynet mye dårlig lyd.

11. Ikke sats på intervjuer
La heller folk fortelle hva som har hendt. Det gjør de best når de oppholder seg på selve åstedet for hendelsen. Der kan de både huske og peke. 

12. Unngå tomme rom
Sky tomme rom «der vi kan være i fred» som pesten. De er fulle av ekko. Ta heller opp samtaler i levende miljøer, med mikrofonen tett inn til munnen til den som snakker.

13. Hvis du tar opp i stereo, skal det viktigste ligge i midten
Legg viktige personer eller hendelser midt i lydbildet når du tar opp. Bredden i stereobildet brukes til å tegne skogens sus, trafikkens larm eller viftenes støy. Stereomikrofonens to sektorer skal peke på tvers av hovedlydkilden.  Når du redigerer kan du flytte hovedpersonene i lydbildet.

14. Merk alle opptak
Absolutt alle opptak må merkes med sted, situasjon og dato umiddelbart. En umerket kassett eller disk er pr. definisjon tom, og blir slettet ved første forveksling.

15. Lag logg
Lytt gjennom opptakene så fort du kommer hjem. Før en nøyaktig logg med stikkord, tid eller identifikasjonsmerker. Skriv opp hva du kan tenke deg å bruke.

16. Bruk miljølyd som lim
Produksjonen din er et puslespill som kan høres rart ut, med brå klipp og snåle overganger. Hvis du legger en sammenhengende stripe miljølyd i bakgrunnen er det ingen som merker det.

17. Rediger luftig
Etter at datamaskinene ble allemannseie, høres det ut som om folk har sluttet å puste. Ta vare på puste- og tenkepauser. Husk at god klipperyme forutsetter hvilepunkter. Da får lytteren tid til å bruke fantasien.

18. Ikke vær redd for å si ting sjæl
Som regel vil du være til stede i produksjonen som øyenvitne, siden du jo var der. Du bør fortelle hvor du var og hva som hendte, hvis ingen andre gjør det.

19. Pass deg for rettighetsspøkelset
Husk at all musikk er rettighetsbelagt. Ikke bruk noe musikk fra plate eller nett uten skriftlig tillatelse. Slurver du her, kan du risikere erstatningskrav, eller at produksjonen ikke blir publisert. Bruk miljølyd, eller frikjøpt/klarert musikk. Det finnes også dataprogrammer som lar deg smøre sammen din egen bakgrunnsmusikk.

20. Møt menneskene
Når du har arbeidet med lyd en stund, vil du oppdage at de største utfordringene for en skapende lydarbeider ligger på det mellommenneskelige planet. På det feltet er ennå ingen ferdig utlært. En utfordring!