Flaskehalsmakt

Magne Lindholms hjemmeside

2012.10.10 Flaskehalsmakt


Klassekampen "I dag" 10.10.2012

Norske medier er i ferd med å bli endevendt i sakte film. Storavisene krymper. Tre mediekonsern blir to. Momsfritaket er i spill. Dagsrevyen er blitt reklamesending for mobiltekster.

Årsaken er velkjent: Distribusjonen flytter fra trykkerier og fjelltopper til Internett. Mediekapitalen følger fortjenesten. Men for å begripe hva som foregår trenger man et begrep. Det heter flaskehalsmakt.

Flaskehalsmakt er makt som utøves på et trangt sted alle må forbi. I middelalderen bygde kongene festninger for å kreve toll der elvene var smalest. Når teknologien skifter flytter flaskehalsene til andre steder. Makthaverne følger etter.

Papiravisene ble etablert der det var flaskehalser i distribusjonen. Det var ikke nok å skrive og trykke avisene. De skulle spres også, og fjell og fjord lå i veien. I et sånt land blir det mange aviser.

Lever du av å selge tjenester på Internett ligger flaskehalsen i serveren. Når materialet er samlet, ordnet og kodet, sørger automatikken for resten. Det nye med nettet er at man bare trenger en eneste server, som i prinsippet kan betjene hele verden. Eier du den, kan du skaffe deg monopol. Derfor kjemper gigantene for å skape egne servernettverk. Når Google, Apple, Facebook og Amazon vokser, blir det lite penger lenger ut i kjeden.

I et sånt system må Norge regnes som et kryptert spesialmarked, skjermet av en kode som kalles norsk. Det gir rom for nasjonale servere. Schibsted klarte dette med annonsetjenesten Finn.no, og stakk av med hovedinntekten til abonnementsavisene. Deretter kjøpte Schibsted avisene også, og koplet redaksjonene til en felles nyhetsdatabase. På nett blir stoffet presentert i portaler med lokal profil. Et sånt system trenger færre journalister. Modellen ble utviklet på fotballsidene, som har vært samkjørt i mange år.

Nyhetene er likevel bare lokkemat. De skal lede leserne inn i tvillingkonsernenes digitale, riksdekkende annonsenettverk. Deres felles motstander heter Google.

Hva så med meningsavisene? I en heldigital avisverden blir kanskje Klassekampen en rosa portal på A-pressens server. Så lenge staten støtter papiravisa skjer ikke det. Men den som bærer den til postkassa di er et bud fra Schibsted. Flaskehalsen ligger fortsatt i den fysiske distribusjonen. I hvert fall for den journalistikkens ridder som kler seg i en rustning av papir.