2007.08.16 Diagnosens verdi

 Diagnosens verdi

Klassekampen ” I dag” 16.08.2007

Norge har et sykt godt helsesystem, hevder filmskaperen Michael Moore. Det er så raust at han ikke turde bruke det som positiv kontrast til det amerikanske helsesystemet da han skulle lage sin siste film. Ingen amerikaner ville tro ham når han fortalte at hvis man hadde den rette sykdommen i Norge, betalte staten en gratis uke på Kanariøyene hvert år.

Selv om ei uke i sola er god mot gikta, er nok det norske helsevesenet verken sykt eller perfekt. Det Moore snublet over var et samfunn der et faglig begrep er forvandlet til en økonomisk størrelse.

Det sosialdemokratiske norske helsevesenet er basert på det økonomiske prinsippet redistribusjon, eller omfordeling på norsk. Det vil si at staten samler inn penger, og deler dem ut igjen, på grunnlag av innfløkte regler. Men enhver avgjørelse må ha et premiss. Dette premisset henter man i det medisinske diagnosesystemet.

En diagnose er ikke bare en medisinsk kategori. Den er en juridisk størrelse, som disponeres av vår opphøyde legestand. Plasserer legen deg på riktig sted i kategorisystemet, gir diagnosen deg rett til å motta en bit av milliardene som strømmer gjennom helsebudsjettet. Med diagnosen på plass i journalen, kan du kreve gratis sykehus, rekonvalesensopphold, hjelp fra støtteapparat og dyre hjelpemidler. Det er selvfølgelig veldig bra. Men det fører til at store deler av systemet forvandles. Legene forvandles til sentrale økonomiske aktører, og enhver konsultasjon blir en forhandling. Diagnosen blir et verdipapir. Uten diagnose får du ingenting.

Da jeg skulle forklare dette systemet for sønnen min, måtte jeg å bruke den litt mer nærliggende skolen som eksempel. Skolene må som kjent spare på alt, samtidig som budsjettene går til himmels. -Det er fordi den ene eleven som har dokumenterte lærevansker får PC og egen støttelærer, og det koster like mye som den læreren som har hele resten av klassen, forklarte jeg med lavmælt toleranse i stemmen. -Det er derfor skolen ikke har råd til noen ting.

-Og resultatet blir at de tar ham ut av klassen for å sitte i et lite rom sammen med en dum lærer, svarte han kontant. -Som kikker ham over skulderen hele tida og behandler ham som en liten drittunge.

 

 

Tekstene er lagt ut til personlig bruk, og kan ikke mangfoldiggjøres uten tillatelse. Alle rettigheter tilhører forfatteren.